The terminal - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu The terminal - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu

The terminal

Blijf op de hoogte en volg Julia Dolores

11 Februari 2013 | Thailand, Bangkok

En toen was ik weer alleen.
Ik heb mijn verjaardag nog gevierd met een leuke groep mensen die ik in mijn dormitory had ontmoet. De dag erna zijn we met z'n alle naar een mooie afgelegen waterval gegaan waar niemand anders was en waar we konden zwemmen!
Daarna zette ik mijn reis voort naar Mui ne. Ik kwam om 2 uur snachts aan en kwam er toen achter dat elk guesthouse volzat. Ik raakte een beetje in paniek omdat ik nergens een slaapplaats kon vinden. Maar gelukkig mocht ik uiteindelijk bij een vrouw, die ook een overvol guesthouse had, op de bank slapen. De volgende dag heb ik een betere slaapplek gevonden aan het strand! Ik heb heerlijk in de zon gelegen en begin van de middag ben ik met een tour meegegaan. We gingen naar een vissersdorp en naar de zandduinen van Mui ne. Vooral de zandduinen waren fantastisch! Het leek net alsof ik me in een woestijn bevond maar wel met uitzicht op zee.
De volgende ochtend vertrok mijn bus naar Saigon. Toen ik aankwam in mijn kamer, ontmoette ik meteen leuke meiden met wie ik uiteten en opstap ben geweest. De volgende dag zijn we met alle mensen uit onze kamer naar het Royal palace geweest waar ik echt geen ruk aan vond. S'avonds zijn we opstap geweest bij een typisch Vietnamese nightclub. Alle rijke Vietnamese zaten aan tafeltjes met grote flessen drank erop en enorme schalen met fruit en zeevruchten terwijl er een Dj stond te draaien met een gigantische lichtshow. We hebben het niet te laat gemaakt omdat we de volgende dag met een tour naar de Mekong delta gingen. Op een bootje werden we door de delta geloodst. Het was ontzettend mooi en de lunch was heerlijk met verse vis uit de delta en fresh Springrolls die we zelf mochten maken. Na een dag vullend programma met lunch, muziek en demonstraties van de locale tradities gingen we terug naar Saigon. Mijn laatste dag in Vietnam zijn we naar de chu chi tunnels geweest. Dit zijn de ondergrondse tunnels die tijdens de Vietnam oorlog werden gebruikt door de bevolking en soldaten ter bescherming van de bombardementen. Het was eigenlijk de bedoeling dat je door de tunnels kroop om te ervaren hoe het in die tijd was. Maar ik durfde niet!
S'avonds had ik afscheid genomen van de mensen die ik ontmoet had in mijn guesthouse en vloog naar mijn volgende bestemming: Thailand, Bangkok!

De eerste dag ben ik wat gaan ronddwalen door de enorme stad. Ik eindigde uiteindelijk bij de mbk shoppingmall waar ik mezelf heb getrakteerd op een dozijn nagellakjes! De volgende dag had ik met Jessie afgesproken, zij is au-pair in Bangkok voor een half jaar. We zijn samen ergens gaan eten en naar de nightmarket geweest. S'avonds zijn we het pingpong district gaan ontdekken. Voor wie niet weet wat deze term betekend; in het ping pong district worden shows gegeven door hoeren of ladyboys met, je raad het al, pingpong balletjes. Het werd ons een aantal keer aangeboden om een show bij te wonen maar we hebben het maar afgewezen..
The next day kwam Marit aan. Samen met Jessie en een ander Nederlands meisje zijn we naar khao san road gegaan waar we flink opstap zijn geweest! Bangkok is leuk maar erg vermoeiend en druk. Er gebeurd zoveel om je heen dat je aan het eind van de dag kapot bent van alle indrukken.
Daarom zijn we de volgende dag naar een shopping mall gegaan waar je rustig op een dakterras kon lunchen, weg van de drukte van de stad. S'avonds gingen ik en marit door naar koh tao met de bus. Op het nippertje waren we nog oprijd voor de bus en kwamen we op 4 uur s'nachts aan bij de pier waar we dus nog 2,5 uur moesten wachten op de boot..
Toen de boot eindelijk vertrok bleek de zee heel woest te zijn waardoor zowat iedereen zeeziek werd. Aangekomen in koh tao was het lastig om een kamer te vinden maar na veel te lang zoeken vonden we eindelijk een plek aan net strand.
We hebben uitgerust op het strand onder het genot van vers fruit en een smoothie. S'avonds kwamen we er meteen achter dat er naast ons guesthouse leuke strandfeesten werden gegeven! Dus zijn we met onze voetjes in het zand, uitzicht over de zee en vuurshows en lampionnetjes in de bomen gaan feesten!
De volgende dag hebben we een scooter gehuurd waarmee we naar de andere kant van het eiland zijn gereden. Hier was het veel rustiger dan waar wij zitten, dus hebben we de hele dag in rust liggen bakken in de zon! Het is echt een paradijsje hier, zo ontzettend mooi! S'avonds zijn we met een groep mensen naar een groot techno strand feest geweest waar we tot diep in de nacht hebben staan dansen.
Na een ontbijt om 5 uur s'avonds zijn we op het strand gaan zitten met live muziek op de achtergrond en een prachtige zonsondergang. De sfeer hier is zo fijn en relaxed, echt een hele fijne plek om te zijn. De dagen bestaan vooral uit zonnen en lezen en s'avonds wat drinken op het strand, omringt met lampionnetjes en spectaculaire vuurshows, cocktails en snachts feesten aan de zee! Ik zou hier wel weken kunnen blijven.
Maar we moesten door naar koh phangan, naar de beruchte fullmoon party.
Omdat we weer tot laat op het strand waren geweest hadden we ons verslapen voor de taxi en moesten we in 5 minuten onze kamer opruimen en tassen meenemen! Gelukkig waren we nog op tijd en kwamen we s'middags aan in koh phangan.. Dit was totaal anders dan het kleine, sfeervolle koh tao. Het was lelijk, vol met dronken toeristen en onze kamer moesten we delen met 20 anderen! Gelukkig maakte het feest die avond alles goed. Het was afgelegen op het eiland ergens in de jungle, het was niet heel druk waardoor de sfeer een stuk beter was dan in het dorp. Maar de volgende dag was het echt zover: de fullmoon party! Iedereen had fluor kleding aan en was elkaar aan het onder schilderen. Het feest was heel erg groot. Op het strand stonden drie grote podia en het stond zwart van de mensen! We hebben het heel erg leuk gehad en veel te laat gemaakt. Dansend hebben we naar de zonsopgang gekeken en besloten rond 10 uur dat we misschien maar naar bed moesten gaan. De volgende dag werden we dus ook heel laat wakker en hebben geen drol uitgevoerd. Na al het feesten waren Marit en ik helemaal uitgeput en er helemaal klaar mee. Samen met Kris, een meisje die we ontmoet hadden, besloten we de natuur in te gaan. We gingen naar khao sok national park waar we een jungle tour hebben gedaan. Met de boot werden we naar de rafthouses gebracht waar we die avond zouden slapen. Het is echt prachtig hier! Zo fijn om weer in alle rust in de jungle te zijn. We hebben trekkings gedaan, gezwommen in de rivier en nacht safari's gedaan op de boot opzoek naar wilde beesten. We hebben een aantal apen gezien, een enorm hert en een 2,5 meter lange king cobra! De tweede dag zijn we een trekking gaan doen naar een viewpoint ergens hoog op een berg. Dat was even pittig om in de hitte zo lang omhoog te klauteren maar het was het waard! We hadden een prachtig uitzicht over een groot deel van het national park en het enorme meer in het midden. Terug in het dorpje besloten we met z'n drieën nog naar het eiland; koh lanta te gaan. Omdat ik nog even bij het strand wilde zijn voordat ik weer naar huis moest.
We hadden een bungalow helemaal op het zuid puntje van het eiland waar het heel rustig en mooi was. We hebben op het strand gelegen, boekjes gelezen, strand wandelingen gemaakt en genoten van de zon. We hebben een dag een scooter gehuurd om de rest van het eiland te ontdekken. We eindigde op een locale markt waar we allemaal Thais eten hebben gehaald die we daarna op het strand hebben opgegeten. Mijn laatste dag op koh lanta zijn we een snorkel tour gaan doen. Wouw wat was dit vet! Je kon ontzettend veel verschillende vissen zien in alle kleuren van de regenboog! Later op de dag gingen we met de boot naar een grot in een rotsachtig eiland. Hier moesten we door heen zwemmen in het pikkedonker tot we uit kwamen bij een klein strandje tussen de rotsen! Wat een magische plek. Het was een fantastische laatste zee dag.
De volgende dag moest ik afscheid nemen van Marit en Kris en ging ik met de bus naar Bangkok. Hier kon ik bij Jessie blijven slapen wat echt super fijn was! Eindelijk warm douchen en een zacht bed in een echt huis met airco! Het was heel fijn om hier een paar dagen te zijn. We zijn naar de skybar geweest waar we onder genot van een strawberry cocktail een adembenemend uitzicht hadden over metropool Bankgok. In het weekend zijn we naar de chatuchak market geweest. Dit is een enorme markt waar je zowat alles voor weinig geld kan krijgen! Mijn laatste dag in Thailand heb ik mijn final souvenirs gekocht en hebben Jessie en ik ons laten verwennen door een manicure te doen!
S'avonds hebben we allemaal Thaise gerechten gehaald om nog zoveel mogelijk te kunnen proeven en heb ik als bedankje chocolade fondue met vers fruit gemaakt.

En toen was het klaar. Mijn reis is voorbij. Ik moet weer terug naar Huis, terug naar de verplichtingen, regels en het koude weer. Opeens vond ik het heel erg spannend en merkte ik dat ik eigenlijk helemaal niet weg wil uit dit vrije, onbezorgde leven waarin ik zelf beslis wat ik doe en kan gaan en staan waar ik wil. Het word nog afkicken voor mij als ik over een paar uur aankom in de sneeuw in Amsterdam..
Maar man, wat heb ik een fantastische tijd gehad. Afgelopen vier maanden waren het grootste avontuur in mijn leven waarin ik zoveel heb geleerd, gezien en ontmoet.. Dit blijft me altijd bij.

• 11 Februari 2013 - 09:57

Mom:

Wow Jewelz! Wat een verhaal, wat een reis, wat een ervaringen! En nu ben je onderweg naar huis.
    Het zal idd wennen worden, acclimatiseren, ander klimaat, andere omgeving, verplichtingen en verantwoordelijkheden en ook even niks hoeven en kunnen terug leunen of je mee laten nemen door anderen.... En ook je familie, vrienden, je eigen bedje, bruine boterham met kaas, heerlijke koffie, coco, lekker lui op de bank met brothers and sisters....!
    Ik ben heel blij dat je deze ervaringen hebt opgedaan, op eigen initiatief kon ontdekken, zelf keuzes kon maken, je vrij en onafhankelijk hebt gevoeld, een andere manier van leven hebt kunnen ervaren, los van alles van je bekende leventje, uit je comfort-zone kon zijn, los van mij, familie, vrienden en bekende, aangewezen bent geweest op jezelf, andere kanten van jezelf hebt kunnen ontdekken en exploreren!
    En ik ben heeeeeeel blij dat je nu ook weer terug komt!!!! Over precies 9 uur land je weer op Schiphol en staan wij klaar om je te verwelkomen!!! Tot zo, schatje, xxx mama

• 11 Februari 2013 - 10:17

Zr. Henrita V.d. Pas:

Julia hartelijk dank voor alle reisverhalen die je aan mij doorgestuurd hebt.
    Wat een belevenissen heb je niet mee gemaakt, in al die vier maanden dat je onderweg bent geweest.
    Ik heb ze allemaal op de pcomputer, en uit geprint en de mooie foto`s enkele er van af laten drukken.
    Ik ben hellemal met je op reis geweest als zodanig. Je bent een kranige vrouw dit allemaal in het
    ongewisse dit mee gemaakt te hebben. Ik , en wij allen wensen je een voor spoedige reis naar
    Nederland terug, wat zal dat weer wennen zijn, maar Mamma en alle Familie en vrienden en vriendinnen
    weer terug te zien, en wat je allemaal gezien en mee gemaakt hebt dat kan niemand je nog af nemen
    en voor je verdere leven wens ik en wij allen een goede toekomst hier inNederland, en op de eerste plaats, weer thuis in de Pastoor Dijkmansstraat 20, Eindhoven. Julia welkom thuis van
    Zuster Henrita van der Pas.xxxx

• 11 Februari 2013 - 10:33

Anja, Rob En Max.:

Hoi Julia.
    Super bedankt voor de mooie reisverhalen, je hebt er in ieder geval voor gezorgd dat de vakantie kriebels over zijn gegaan naar ons.
    In juni gaan wij met zijn drieen ook naar vietnam.
    Ik vind het fijn dat je een super mooie reis hebt gehad en super fijn dat je weer terug bent in Nederland.
    Tot gauw liefs van Rob,Max, Liz en Anja.xxxxxxxx

• 11 Februari 2013 - 11:29

Oma:

Lieve Juleke,
    Wat een verhaal! Super!Ik ben jaloers als ik lees over jouw ervaringen. En niet te vergeten dat heerlijke zonnetje, terwijl ik hier zit te kleumen. Nog een halve dag en je zet weer voet op Nederlandse bodem. doe maar de warmste kleren aan die je bij je hebt, want de overgang is wel erg groot. Dag lieverd, hou je moeke heel tijdens het knuffelen op Schiphol en tot later!
    Oma.

• 11 Februari 2013 - 12:49

Rob:

Wow Juul we zijn erg trots op je groet Anja Max en Rob.

• 11 Februari 2013 - 16:56

Maria Van De Vlinder:

Lieve Julia,

Inderdaad,als je jouw uitgebreide verslagen zit te lezen ben je even helemaal in een andere wereld!
    Wat geweldig wat je allemaal hebt ondernomen, gezien, beleefd en meegemaakt ,en dat allemaal in je eentje waardoor je ook zelf steeds de beslissingen moet nemen zeker ook op moeilijke momenten.
    ik geloof ook helemaal dat dit een onuitwisbare grootse ervaring voor je is!

En ja dan weer terug naar de Hollandse werkelijkheid.

Maar goed, door deze ervaring zul jij jouw weg wel gaan vinden........

Ik wens je een goede terugreis en weer gezellig thuiskomen bij Elke.

We zien je wel weer een keer lopen op de Geldropseweg en kom dan zeker even binnen!