De Confrontatie - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu De Confrontatie - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu

De Confrontatie

Blijf op de hoogte en volg Julia Dolores

31 Oktober 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ik ben alweer anderhalve week hard aan het werk op het PDC. Het was zwaar en weer wennen na een week vakantie. Het leek net alsof ik weer helemaal vanaf het begin moest beginnen. Nu voelt het allemaal weer heel vertrouwd en alsof ik al twee maanden hier rondloop!

De zondag nadat we terug kwamen uit Sihanoukville zijn we met de hele groep vrijwilligers de PDC fietstocht gaan doen. We hadden een heerlijke dag uitgekozen met wind, dus het fietsen was aardig vol te houden. We zijn naar een klein plaatselijk marktje geweest waar we zelf onze groentes voor onze lunch mochten uitkiezen. We fietste langs hele mooie uitgestrekte rijstvelden en kleine communities. Bij een klein houten hutje, gemaakt van alleen bamboe houd en bladeren, stopten we. Hier woonde een familie waarvan het dochtertje op het PDC zit. Hier werd ons 'cupping' laten zien. Dit is een typisch Cambodjaanse geneeswijze waarbij er potjes, d.m.v. vuur, vacuum worden gezogen op je rug. Op school had ik al een aantal kinderen gezien met rode vlekken op hun rug du nu konden we zelf zien en ervaren wat 'cupping' precies inhield. Als laatste gingen we langs het huisje van de kok van PDC. Hier hebben we samen onze maaltijd gemaakt. Een jongetje uit mijn klas, Sna, is haar zoontje dus het was erg leuk om te zien waar hij woont maar ook erg confronterend. Toen we weer terug in Smileys waren moest ik het echt even verwerken wat ik allemaal had gezien die dag. Opeens kwam de armoede zo dichtbij, omdat je de kinderen kent. Als zij naar huis gaan, wonen ze in een houten hutje van 5 bij 5 beter, hebben ze een paar pannen en misschien een koe of een kip. That's it! Zo confronterend om dit bij de kinderen uit je eigen klas te zien. Ik realiseer me nu heel goed dat wij het zo lux hebben in Nederland en dat we zo blij moeten zijn dat we daar geboren zijn.
De andere kant is weer dat de mensen hier met kleine dingen al heel erg blij zijn. Je krijgt zoveel terug van de kinderen tijdens het werken en ze staan zo vrolijk en sterk in het leven.
Op het PDC merk ik weinig van de armoede die ze thuis hebben. Hier komen de kinderen in een goed gebouw, krijgen ze goed te eten en kunnen ze spelen.
( om een beeld te krijgen van het PDC en mijn klas heb ik er wat foto's erbij gedaan!)

Afgelopen vrijdag ben ik begonnen met een toneelstuk. We gaan The Gruffalo spelen! Ik heb het verhaal voorgelezen aan mijn twee klasjes en heb de rollen verdeeld. Gister zijn we begonnen met de kostuums en ze zijn super enthousiast! Echt zo leuk om te merken dat ze me goed begrijpen en er zoveel zin in hebben! Volgende week donderdag is ons optreden voor de school. Ik ga het natuurlijk laten filmen zodat jullie kunnen zien wat mijn kinderen gemaakt hebben!

De groep vrijwilligers is nog steeds heel erg leuk. Vorige week dinsdag zijn we met een paar naar het peace cafe gegaan om daar een yoga les bij te wonen! Heerlijk om weer te doen en leuk om te zien hoe dat hier gaat.
Een andere avond, toen we met de hele club uit eten waren geweest, viel het ons op dat erg veel cambodjanen naar de maan aan het kijken waren. Was er iets speciaals aan de hand? We hebben ook ernaar gekeken maar zagen niets bijzonders. Wat bleek nou.. De koning was vorige week maandag overleden. Dat betekend: Paar dagen rouwen, er mag geen muziek worden gedraaid, iedereen moet een zwart strikje op zijn borst dragen en er moet vooral zoveel mogelijk aan de koning worden geofferd. En alsof dat nog niet genoeg was, dachten ze ook nog dat het gezicht van de koning in de maan te zien was...

Afgelopen zaterdag ben ik met twee vrijwilligers naar Angkor Wat geweest. Want als je in Cambodja bent, MOET je Angkor Wat gezien hebben. We zijn maar een dagje geweest en hebben de drie hoofdtempels gezien; Angkor wat, Angkor Thom en de tomb raider temple. De tempels lagen in een super mooi natuurlijk gebied en is ongeveer zo groot als de provincie Utrecht! Ikzelf vond de Tomb raider tempel het mooiste, deze lag in de jungle en omdat het al zo oud is zijn er allemaal bomen overheen gegroeid. (Zie foto's)

Omdat we voor zondag geen plannen hadden konden we zaterdag opstap! Het was halloween dus het zat bomvol met mensen, vooral westerlingen en een paar rijkere cambodjanen. We hebben een hele leuke nacht gehad. Dat merkte we de volgende dag ook goed toen we wakker werden... Met een kater hebben we de airco opgezocht en hebben we de hele dag niks gedaan.

Maandag moesten we weer vroeg uit de veren want we gingen met alle vrijwilligers en leraren van het project Stepping Stones naar Phnom Kulen. Dit is een groot national park in de buurt van Siem Reap met een hele mooie waterval. Hier gingen we naar toe met twee busjes vol met Cambodjanen en een paar Australiers. Omdat Cambodjanen helemaal niet goed tegen autorijden kunnen, zijn er een aantal ziek geworden onderweg maar dat was het waard! De eerste stop was bij een tempel met tussen de rotsen waar een grote stenen boeddha lag. Daarna gingen we door naar de waterval. Dat was super leuk, vooral om te zien hoe speciaal het voor de cambodjanen was om zo'n uitstapje te maken. Het waren net kleine kinderen in een zwembad!

S'avonds hadden we een afscheids dinner omdat een vrijwilliger weg ging. Aankomend weekend gaan er nog 4 andere vrijwilligers weg maar komen er ook weer 5 nieuwe bij! Ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn!



  • 31 Oktober 2012 - 15:23

    Mirre En Joris:

    Wauw Juul, wat maak je een hoop mee! Klinkt allemaal heel fijn. Mooi om te horen dat de confrontatie met armoede je zo raakt. Goede les voor de mensen in ons westen. Enjoy every minute there!
    Liefs!

  • 31 Oktober 2012 - 15:33

    Julia Dolores Van Der Pas:

    Er komen nog meer foto's maar dat lukt pas morgen denk ik!

  • 31 Oktober 2012 - 16:47

    Mom:

    Dat de koning van Cambodja was overleden, kwam hier ook op het nieuws!

    Super dat je de kinderen het maken van een toneelstuk kunt meegeven. Hoe heb je het boek voorgelezen? Kende ze het verhaal al? Verstaan de kinderen allemaal engels?
    Ben heel benieuwd naar t filmpje en te horen over hoe het verloopt en hoe het uiteindelijke resultaat is.

    Je ziet een hele andere kant van de wereld en de armoede. Ik kan me voorstellen dat je daar van moet bijkomen....
    Heb het goed en geniet van je laatste week op PDC!



  • 31 Oktober 2012 - 16:47

    Mom:

    Dat de koning van Cambodja was overleden, kwam hier ook op het nieuws!

    Super dat je de kinderen het maken van een toneelstuk kunt meegeven. Hoe heb je het boek voorgelezen? Kende ze het verhaal al? Verstaan de kinderen allemaal engels?
    Ben heel benieuwd naar t filmpje en te horen over hoe het verloopt en hoe het uiteindelijke resultaat is.

    Je ziet een hele andere kant van de wereld en de armoede. Ik kan me voorstellen dat je daar van moet bijkomen....
    Heb het goed en geniet van je laatste week op PDC!



  • 31 Oktober 2012 - 16:47

    Mom:

    Dat de koning van Cambodja was overleden, kwam hier ook op het nieuws!

    Super dat je de kinderen het maken van een toneelstuk kunt meegeven. Hoe heb je het boek voorgelezen? Kende ze het verhaal al? Verstaan de kinderen allemaal engels?
    Ben heel benieuwd naar t filmpje en te horen over hoe het verloopt en hoe het uiteindelijke resultaat is.

    Je ziet een hele andere kant van de wereld en de armoede. Ik kan me voorstellen dat je daar van moet bijkomen....
    Heb het goed en geniet van je laatste week op PDC!



  • 31 Oktober 2012 - 16:47

    Mom:

    Dat de koning van Cambodja was overleden, kwam hier ook op het nieuws!

    Super dat je de kinderen het maken van een toneelstuk kunt meegeven. Hoe heb je het boek voorgelezen? Kende ze het verhaal al? Verstaan de kinderen allemaal engels?
    Ben heel benieuwd naar t filmpje en te horen over hoe het verloopt en hoe het uiteindelijke resultaat is.

    Je ziet een hele andere kant van de wereld en de armoede. Ik kan me voorstellen dat je daar van moet bijkomen....
    Heb het goed en geniet van je laatste week op PDC!



  • 31 Oktober 2012 - 16:47

    Mom:

    Dat de koning van Cambodja was overleden, kwam hier ook op het nieuws!

    Super dat je de kinderen het maken van een toneelstuk kunt meegeven. Hoe heb je het boek voorgelezen? Kende ze het verhaal al? Verstaan de kinderen allemaal engels?
    Ben heel benieuwd naar t filmpje en te horen over hoe het verloopt en hoe het uiteindelijke resultaat is.

    Je ziet een hele andere kant van de wereld en de armoede. Ik kan me voorstellen dat je daar van moet bijkomen....
    Heb het goed en geniet van je laatste week op PDC!



  • 31 Oktober 2012 - 16:47

    Mom:

    Dat de koning van Cambodja was overleden, kwam hier ook op het nieuws!

    Super dat je de kinderen het maken van een toneelstuk kunt meegeven. Hoe heb je het boek voorgelezen? Kende ze het verhaal al? Verstaan de kinderen allemaal engels?
    Ben heel benieuwd naar t filmpje en te horen over hoe het verloopt en hoe het uiteindelijke resultaat is.

    Je ziet een hele andere kant van de wereld en de armoede. Ik kan me voorstellen dat je daar van moet bijkomen....
    Heb het goed en geniet van je laatste week op PDC!



  • 31 Oktober 2012 - 16:47

    Mom:

    Dat de koning van Cambodja was overleden, kwam hier ook op het nieuws!

    Super dat je de kinderen het maken van een toneelstuk kunt meegeven. Hoe heb je het boek voorgelezen? Kende ze het verhaal al? Verstaan de kinderen allemaal engels?
    Ben heel benieuwd naar t filmpje en te horen over hoe het verloopt en hoe het uiteindelijke resultaat is.

    Je ziet een hele andere kant van de wereld en de armoede. Ik kan me voorstellen dat je daar van moet bijkomen....
    Heb het goed en geniet van je laatste week op PDC!



  • 31 Oktober 2012 - 16:48

    Mom :

    Jeeh! Wat krijg veel reacties! :)

  • 31 Oktober 2012 - 18:40

    Naomi:

    Ik herken zeker een aantal dingen die je verteld.
    Leuk om te lezen!
    Liefs Naomi

  • 31 Oktober 2012 - 20:53

    Tante Inge:

    Hé Juul,
    Ik hoorde dat de 3 J's gaan fietsen in Cambodja als vertegenwoordiger van Terre des Hommes. Blijkbaar is dat een jaarlijk terugkerend evenement, waarbij door internationale personen gefietst wordt, zo'n 100 km heb ik begrepen. Zij zijn gesponserd en de opbrengst gaat naar goede doelen in Cambodja.
    Misschien heb je er van gehoord of kun je googlen of het bij jullie in de buurt is. Kun je zorgen dat je in de buurt bent. Wie weet ...

    Fijn te horen dat het zo goed met je gaat en dat je zo veel mee maakt. Ik ben zo trots op je!

    X Inge

  • 31 Oktober 2012 - 23:50

    Mark:

    Hey Julia, ik zie net dat dr 3 j's komen , ben je met een paar duizend kilometer gevlogen
    Achtervolgd "nederland op zijn smalst" je nog.... Nog even en Paul de leeiw komt langs.. hellllluuup of geer en goor komen helpen met het toneelstuk

    Genieten, voor je het weet zit je aan de hutspot in brabant.
    Liefs mark



  • 01 November 2012 - 05:07

    Julia Dolores Van Der Pas:

    De 3Js komen pas in december las ik.
    Dan ben ik in Laos, dus ik ben bang dat ik dat ga missen...
    Helaas, haha!

  • 01 November 2012 - 08:13

    Maria:

    Lieve Juul
    Wat een indrukwekkende verhalen!
    De armoede, het werken met de kinderen (geweldig!) de samenwerking met de andere vrijwilligers, de prachtige natuur kortom de hele andere wereld!
    Het zal je een hele (levens)ervaring geven!
    Geniet ervan en haal er uit wat er in zit.
    Lieve groet, Maria

  • 01 November 2012 - 11:15

    Oma:

    hallo lieve schat, blij weer wat van je te lezen. Wat een ervaringen!!!!
    Ik ben heel benieuwd naar jullie toneelstukje.
    Weet dat je altijd in mijn gedachten bent!
    Dikke knuffel,oma.

  • 01 November 2012 - 14:40

    Henrita Van Der Pas.:

    Hallo Julia het reisverslag weer ontvangen heel hartelijk dank, wat een belevenis toch voor je, en de
    omstandigheden die je te zien krijgt in plaatsen , en hoe met die kinderen moet en kunt omgaan,
    en die taal is dat in het Engels - of in de taal van Cambodja , of leren met handen en voeten te werken,
    zeggen ze weleens. dat er veel armoede is wel dat is het land wat je nu zelf gewaar wordt, die ervaringen en het les geven aan de kinderen, en die vrijwilligers kun je daar ook goed mee werken,
    dat is ook zeer belangrijk als je zo ver van huis bent verwijderd. Och Julia ik had nog veel te vragen maar dat doe men wel weer als je weer bij Mamma thuis bent. Ik wens je nog veel goede moed en
    kracht om de reis naar vermogen te kunnen vervullen. Wij zijn allen Gods volk onderweg, en jij Jullia
    toch zeker .Heel vele groetjes van ons alle, en als Mamma komt op bezoek heel fijne weken hoor!.
    veel liefs van Tante Zuster Henrita van der Pas.

  • 01 November 2012 - 14:40

    Henrita Van Der Pas.:

    Hallo Julia het reisverslag weer ontvangen heel hartelijk dank, wat een belevenis toch voor je, en de
    omstandigheden die je te zien krijgt in plaatsen , en hoe met die kinderen moet en kunt omgaan,
    en die taal is dat in het Engels - of in de taal van Cambodja , of leren met handen en voeten te werken,
    zeggen ze weleens. dat er veel armoede is wel dat is het land wat je nu zelf gewaar wordt, die ervaringen en het les geven aan de kinderen, en die vrijwilligers kun je daar ook goed mee werken,
    dat is ook zeer belangrijk als je zo ver van huis bent verwijderd. Och Julia ik had nog veel te vragen maar dat doe men wel weer als je weer bij Mamma thuis bent. Ik wens je nog veel goede moed en
    kracht om de reis naar vermogen te kunnen vervullen. Wij zijn allen Gods volk onderweg, en jij Jullia
    toch zeker .Heel vele groetjes van ons alle, en als Mamma komt op bezoek heel fijne weken hoor!.
    veel liefs van Tante Zuster Henrita van der Pas.

  • 02 November 2012 - 18:51

    Mama & Oma:

    Hey meisje, oma en ik zitten op internet jouw verhaal te lezen en defoto's samen te kijken. En samen supertrots te zijn op jou! Liefs!!! en hele dikke kussen.

  • 06 November 2012 - 18:57

    Marjan:

    Hey Jools,

    Ik hoorde van iemand dat het overlijden van de koning van Cambodja ook in Nederland op t nieuws was.Kus M

  • 08 November 2012 - 16:57

    Lara:

    hoi Juul,hier in Holland is het ijs koud.je moet geluk hebben dat je het lekker warm hebt,maar verder nog heel veel plezier in Cambodja.







    Gr.lara.

  • 08 November 2012 - 17:19

    Katja:

    Lieve julia,
    Wat een leuke foto's en een leuk verslag. Is leuk om er een beeld bij te hebben. En wat een belevenissen.
    Heel veel succes met het opvoeren van het toneelstuk,
    X katja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Zuid-oost Azie

Into the wild.

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2013

The terminal

07 Januari 2013

Herenigd in Vietnam

11 December 2012

Jools in the jungle!

26 November 2012

Been there, Don Det!

13 November 2012

Nu ben ik alleen
Julia Dolores

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 847
Totaal aantal bezoekers 19604

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 14 Februari 2012

Zuid-oost Azie

Landen bezocht: