Jools in the jungle! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu Jools in the jungle! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu

Jools in the jungle!

Blijf op de hoogte en volg Julia Dolores

11 December 2012 | Laos, Luang Prabang

Vientiane bleek toch leuker dat ik dacht. Ik en Sandra waren een aantal mensen tegen gekomen die hadden gehoord van een groot festival, That Luang.
Daar zijn we s'avonds met een grote groep mensen van all over the world een kijkje gaan nemen.
Het was een soort grote kermis met drie podia waar DJ's muziek draaide en waar volop werd gedanst en gedronken.
Wij waren de enige westerlingen die er rond liepen, voor de rest waren het alleen maar Laotianen.
Tot twee uur hebben we een feestje gebouwd met de loco's daar! Hartstikke leuk!
De volgende dag moest ik al vroeg de bus in, met een kater.. Op naar Vang Vieng!
Dit stadje staat bekend om het tubben. Je kon in een band de mekong rivier af en onderweg stoppen bij barretjes om te drinken.
Maar omdat er afgelopen jaar een aantal doden zijn gevallen zijn alle barretjes gesloopt en is er dus weinig meer aan.
Toch was het er super leuk. De natuur was geweldig! Toen ik aankwam met de bus lag het stadje verstopt tussen de rotsen en wolken.
Tijdens mijn lunch heb ik een engelse jongen ontmoet met wie ik samen naar de blue lagoon ben geweest op de motobike.
S'avonds zijn we samen wat gaan eten en wat gaan drinken bij de Irisch pub.
Er zijn nog steeds veel toeristen die hier naartoe komen dus het was s' avonds erg druk.
Hier heb ik een groep nederlanders ontmoet met wie ik de volgende dag heb getourt op de moto.
De volgende dag ben ik met dezelfde groep door gegaan naar Luang Prabang.
We zijn naar een fantastische waterval geweest waar we hebben gezwommen en s' avonds zijn we gaan bowlen.
Alles in Laos gaat rond 12 uur dicht, behalve de bowling baan. Dus iedereen is daar te vinden na 12 uur.
Ons laatste dagje in Luang Prabang hebben we gespendeerd aan het zwembad.
Daarna vertrokken ik en Jasper naar Luang Nam Tha, in het noorden van Laos, om een jungle tour te doen.
Samen met een amerikaanse jongen en een canadees meisje hadden we een drie daagse tour geboekt: 2 dagen hiken en 1 dag kayaken.
We genoten van ons westerse ontbijtje en vertrokken daarna met onze bergschoenen en rugzakjes met de tuk tuk richting de jungle.
We werden gedropt in een dorpje en vanaf daar was het twee dagen lopen.. Man wat was dag 1 zwaar zeg.
De eerste twee uur van onze wandeling was up hill en slopend voor je benen.
Toen we boven op de berg aankwamen hadden we een heerlijke lunch die onze guide, Pan, had klaar gemaakt.
Met uitzicht over de jungle konden we wat uitrusten.
Vanaf nu was het vooral down hill en een stuk makkelijker dan het eerste deel.
uiteindelijk kwamen we aan bij camp 1. Ons hutje lag tussen drie rivieren die samen kwamen.
Na een heerlijk verkoelende douche in de rivier gaven we onze beentjes wat rust bij het kampvuur.
Ik en Lisa hebben geholpen met koken. Toen ik het bakje met gesneden tomaten aan Pan wilde geven lag er een enorme spin op tafel!
Gelukkig was hij al dood, want Pan vertelde dat dit een erg giftige was! Ieeehh!!
Om 8 uur lagen we allemaal te slapen als roosjes, helemaal gesloopt van de wandeling en met vermoeide, pijnlijke voeten.
De volgende dag werden we om 8 uur wakker, we hebben 12 uur geslapen!
Als ontbijt kregen we vandaag iets speciaals, kikker! Vers gevangen uit de rivier.
God wat was dat lekker zeg! After that it was time to hike again.
We begonnen de dag weer met een zwaar stuk up hill. Mijn benen deden zoveel pijn..
Ik heb mezelf echt moeten pushen om het tot de top te halen. Het laatste gedeelte was een stuk makkelijker.
Onderweg vertelde Pan ons van alles over de jungle, de planten en de dieren. Soms kwam hij opeens aanzetten met een enorme spin in zijn handen of had hij weer een plantje gevonden die tegen een ziekte hielp.
Toen we beneden kwamen, kwamen we aan in een geweldig rustgevend gebied net buiten de jungle vol vlinders en bloemen.
Nadat we de rivier over hadden gestoken stond een tuk tuk ons op te wachten om ons naar onze home-stay te brengen.
Onderweg moesten we een half uur wachten omdat ze bezig waren om de weg te bouwen.. Dat is heel normaal hier.
Dus na een potje kaarten konden we door en kwamen we aan in het dorpje.
De douche was dit keer een modderige rivier waar je liever niet in wilde zwemmen..
Na het eten hebben we wat gekaart met z'n alle en zijn we weer vroeg gaan slapen.
We werden rond 4uur wakker gemaakt door de kinderboerderij die onder onze hut.
Schreeuwende varkens en kukkelende hanen begonnen rond 4 uur s' ochtends!
Gelukkig is het een rustig dagje waarbij ik mijn benen even niet hoef te gebruiken.
Het was een heerlijke tocht over de mekong met uitzicht over de jungle. Onderweg konden we een duik nemen in de rivier of even uitrusten aan de kant.
Overal om ons heen hoorde je het geluid van vogels en kikkers, echt fantastisch!
Onze tour stopte bij een dorpje waar we met de tuk tuk terug werden gebracht naar Luang Nam Tha.
s'avonds hebben we genoten van een heerlijk anti-rijst dinner! En hebben we de verjaardag van Lisa gevierd in een plaatselijke nachtclub waar Pan met zijn vrienden uitgaat.
Ik heb het niet heel laat gemaakt omdat ik erg moe was van de tour.
De volgende dag moest ik weer afscheid nemen van Jasper en ging ik alleen door naar Houayxai.
Next jungle tour is waiting for me! The Gibbon Experience!:D
Dit houd in dat je als een gibbon(monkey) drie dagen lang op ziplines mag spelen!
Mijn voeten zaten vol met blaren van de eerste tour dus het gaat zwaar worden..
We gingen met een grote groep in twee tuk tuk's richting de jungle.
Na een uur up hill werden we verdeeld in kleinere groepen. Ik zat samen met twee belgen, twee amerikanen en een japanner in een treetophouse.
De eerste zipline was best spannend, maar als je eenmaal gaat is het geweldig!
Je hebt het beste uitzicht over de hele jungle en je voelt je zo vrij als een vogel!
De plek waar we sliepen was net een sprookje.
Het was een houten hutje gebouwd in een enorme boom met uitzicht over de jungle en de sunset.
Het vetste was de douche, het was een ijskoude douche met het mooiste uitzicht over de jungle en met een houten vloertje. Als je naar beneden keek zag je de druppels meters naar beneden vallen.
S' nachts op kon je tijdens het plassen genieten van de prachtigste sterren en de geluiden van allerlei verschillende dieren.
We hadden een fanatieke groep die zoveel mogelijk wilde doen en zien in de drie dagen.
Dus besloten we een wandeling te maken van 2 uur naar de waterval.
Na fantastische ziplines van 600 meter lang konden we een duik nemen bij de waterval!
Daarna begon de twee uur wandeling terug.
Ik heb mezelf tot het uiterste moeten pushen. Ik had enorme blaren op mijn voeten waardoor het lopen vreselijk pijn deed.
Na twee uur kwamen we aan bij nog een paar ziplines!
Daar krijg je zoveel adrenaline van dat ik de weg terug naar onze treetophouse heb gehaald en na het eten als een blok in slaap ben gevallen.
Ik was gesloopt, alles deed pijn..
De laatste dag in de jungle speeltuin was geweldig!
We waren naar een paar ziplines gegaan waarbij je rondjes kon maken.
Ik ben volgens mij wel 10 keer rond geweest! Het was zo kicken!!
Toen we terug kwamen in houyxai merkte ik pas hoe erg ik mezelf had uitgeput.
Mijn voeten en benen zaten onder de krassen, muggenbulten en blaren en ik had mijn teen zo hard gestoten dat hij helemaal paars was.
Maar het was echt geweldig! Ik heb alles uit mezelf gehaald en het was het dubbel en dwars waard!
Dit vergeet ik mijn hele leven niet..
Mijn reis in Laos zit er nu bijna op.
Morgen vertrek ik terug naar Luang Prabang waarna ik de bus naar Vietnam pak.
Bijna met mama samen! Daar heb ik super veel zin in.
Het houd gewoon niet op, de leuke dingen blijven komen!

Ik hoop dat iedereen thuis een leuke sinterklaas heeft gehad in de sneeuw!
Ik heb aan jullie gedacht op 5 december:)

Heel veel liefs uit Laos!


  • 11 December 2012 - 12:43

    Katja:

    'kijk uit voor die boom!'


    Klinkt goed Juul! Fijn dat het zo leuk is!

    X

  • 11 December 2012 - 14:38

    Naomi:

    Juul je verhaal klinkt zo gaaf! Ook erg slopend maar snap dat je dat er voor over had! Geweldig! Dikke kus!

  • 11 December 2012 - 18:29

    Mama:

    Jeeh Juul! Je enthousiasme spat van je verhaal af. Wat klinkt dat allemaal geweldig!
    En wat een geweldige foto's! Super! En vind jij "the Gibbon experience" ook de top van je reis, tot nu toe?
    En over een week zijn we bij elkaar!! Heb zoveel zin om je helemaal plat te knuffelen en bij elkaar te zijn!!

  • 11 December 2012 - 19:19

    Piet:

    Goed verhaal Julia. Fijn dat je me zo goed op de hoogte houdt. Vooral vaker doen!

  • 12 December 2012 - 14:25

    Zr. Henrita Vander Pas.:

    Julia heel hartelijk dank voor dit zo`n mooi reis verslag dat je ons allen weer hebt mee gedeeld, wat
    een belevenis toch en zo veel mee maken in allerlei toonaarden het mooie en het minder mooie,
    iets wat je niet verwacht en toch tegen komen, ja een maal met de reis begonnen en het volbrengen,
    ik vind het knap het is een reis om nooit meer van je leven te vergeten. In al die landen en allerlei mensen te ontmoeten, en dan de reis weer met anderen mensen verder optrekken. Ik geloof goed
    handen en voeten en heel je lichaam moei is heb goeide moed, "Hij de Heer gaat met je mee op weg" En dat je uit ziet dat je Mamma komt is heel goed te begrijpen.Want waar heb je het
    aan te danken dat Mamma zo met je mee leeft, en de reis boekt om je een keertje te ontmoeten in dat
    verre land van Zuid Oost Aziè. Heel fijne weken Julia met Mamma, en mooie Kerst-Nieuwjaarsdagen,
    en dan tot weder horen. Heel veel goede wensen van mijn zusjes en een lieve groet van
    Zuster Henrita van der Pas.

  • 13 December 2012 - 08:56

    Marie Jose:

    Hee julia
    Je ontroerd me gewoon met je mooie verhaal. Echt super leuk.
    We hebben je echt gemist met sinterklaas. Het was weer vanouds gezellig met al die slappe klets van de jongens. Dat begrijp je wel.
    Lieve julia veel plezier met mama en verder met de reis van je leven.
    We love you.
    Mariejose ronald skip pim luka.x

  • 13 December 2012 - 13:11

    Inge:

    Lieve Julia,
    Wat een geweldig reisverslag zeg. Ik krijg er ook zin in! Heerlijk zo onbezorgd van de ene fijne ervaring zo in de volgende reizen. Dat doe je goed. Ik ben zoooo trots op je!!
    Sluit Laos maar goed af met iedereen die je daar hebt ontmoet. Mama is druk met de voorbereidingen voor haar reis. Nog maar 6 dagen en dan kun je Elke in je armen sluiten. En wat zullen ook jullie weer een geweldige tijd samen hebben!! Enjoy schatje en een dikke kus van mij. X

  • 14 December 2012 - 13:00

    Opa En Oma Vd Pas:

    Lieve Julia, Wij hebben lang op ons laten wachten om iets te laten horen van ons. Het lukte mij niet met de computer maar hij is nu in orde gemaakt en gaan we jou schrijven. Het is geweldig wat je daar allemaal meemaakt. Het mooiste is natuurlijk straks de ontmoeting met je moeder die er zelf ook geweldig op telt. We maken het niet langer, we leven mee en denken aan je en wensen je heel veel plezier. Groeten van opa.

    Oma: Lieve Juul, eindelijk een woordje van oma, ik mis je heel erg. Maar we vernemen van iedereen hoe mooi je het hebt daar. Als je thuis bent horen we het nog een keer. Ja, Julia met Sinterklaas hebben we jou gemist want het was erg gezellig en erg mooi!
    We wensen jullie heel fijne dagen samen met je moeder met de vakantie.
    Ik ga eindigen en vind het moeilijk iets meer te schrijven maar vertel je straks als je terug bent.
    We komen net van de Zusters af en zr Henrita heeft een heel dik boek waarin alle verslagen en foto's zijn opgenomen en alles uitgeprint.
    Heel veel groeten van alle zusters en van ons een hele dikke knuffel.
    Ik laat je niet meer los! Heel heel veel liefs, Oma

  • 16 December 2012 - 11:54

    Oma Donker:

    Ha, aapje Juul,
    Potverdikkeme, wat maak jij allemaal al niet mee! Ik geniet met je mee.
    Hele fijne weken samen met mama in Vietnam.
    Mooie feestdagen en een goede start van hey nieuwe jaar.
    Veel liefs en een dikke knuffel van oma.

  • 06 Januari 2013 - 14:20

    Zr. Henrita Van Der Pas.:

    Julia hoe gaat het met je? en met mamma ?heb al een paar weken niets meer vernomen, je hebt nu zeker geen tijd om een reisverslag te maken nu mamma bij je is, ja geniet er maar van, nog enkele dagen. Ja de 8. Januari 2013 dan ben je jarig. en dan de dag samen te vieren is zeer leuk. van ons allen
    van harte proficiat en nog en ook de beste wensen voor de toekomst die voor je ligt. Het zal wel weer een hele verandering zijn als je weer in Nederland terug bent. Julia wens Mamma maar een goede reis terug naar nederland van de week, Ze reist op 9 Januari 2013 weer,heel veel sterkte en kracht om nog moedig door te gaan, jij ook en wij alle zijn Gods volk onderweg, Hij houdt jouw vast ook als het afscheid daar is dat mamma weer vertrekt naar Nederland.
    Julia heel veel groetjes van ons allen maar vooral van Zuster Henrita van der Pas.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Zuid-oost Azie

Into the wild.

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2013

The terminal

07 Januari 2013

Herenigd in Vietnam

11 December 2012

Jools in the jungle!

26 November 2012

Been there, Don Det!

13 November 2012

Nu ben ik alleen
Julia Dolores

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 653
Totaal aantal bezoekers 19600

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 14 Februari 2012

Zuid-oost Azie

Landen bezocht: