Herenigd in Vietnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu Herenigd in Vietnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu

Herenigd in Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Julia Dolores

07 Januari 2013 | Vietnam, Nha Trang

Na een reis met de boot van twee dagen naar luang Prabang en een helse busreis van 29 uur met een gestoord Amerikaans gedrogeerd meisje naast me kwam ik eindelijk aan in Hanoi! Ik ben in Vietnam! En weer een stapje dichterbij mama! Na 3 dagen in deze enorme stad vol met motobikes en honderden mensen was het eindelijk zo ver, mama komt! Ik voelde me weer een meisje van 5 jaar die wakker in haar bed ligt, hopend dat ze lief genoeg is geweest en cadeautjes krijgt met pakjesavond.
Om 8 uur zou ik haar oppikken van het vliegveld. Ik stond netjes op tijd om half 8 op het vliegveld toen werd omgeroepen dat de vlucht van Moskou naar Hanoi 2 uur vertraging heeft. Daar stond ik dan, zwetend van de spanning met een enorme bos bloemen in m'n hand.
Samen met honderd andere mensen stond ik bij de deuren gespannen te zoeken naar een bekend gezicht. Toen mama eindelijk de deuren door kwam vlogen we elkaar in de armen terwijl de rest van Vietnam met tranen in hun ogen toekeek. Man, wat was het fijn om haar weer te zien!
Nu begint onze reis samen.

Twas heerlijk om elkaar te zien en hebben elkaar uitgebreid geknuffeld en bekeken en hadden allebei de hele tsxireis naar t hotel, een glimlach op ons gezicht. We hadden elkaar zoveel te vertellen en waren zo blij om weer bij elkaar te zijn!
Ondertussen keek ik (Elke) ook mijn ogen uit onderweg... Wat een ander land dan Nederland waar we ineens samen reden!

Toen we aankwamen in de hotelkamer ging de tas van mama open waaruit allemaal Hollandse cadeautjes kwamen! Drop, hagelslag, kaas( zo lekker!), tijdschriften, hempjes en cadeautjes en kaartjes van tantes, opa en oma's, nichtjes en neefjes en vriendinnen. En ik heb ontzettend mooie vervroegde verjaardags cadeaus gekregen.. Echt geweldig! Heerlijk om Nederland een beetje bij me te hebben in de hotelkamer.
S'avonds genoten van een Vietnamese maaltijd. Hanoi is een hectische, chaotische, drukke stad vol met toeterende scooters en veel eettenten op straat. We hebben een traditionele poppenshow bekeken die ontzetten op onze lachspieren werkte en op mama's slaap activeerde.

Vanuit de drukte van de stad zijn we met de nachttrein naar Sapa gegaan. Waar we een kijkje hebben genomen in het primitieve en kleurrijke leven van de berg stammen van Vietnam. We hebben een wandeling gemaakt van twee dagen door de rijstvelden en hebben overnacht in een home-stay. Vaak liepen de meisjes en vrouwen uit de dorpen met ons mee. Chai begeleidde ons door de bergen en vertelde van alles over de cultuur en het leven daar.
Na de wandeling gingen we meteen door naar halong bay. We vonden de tocht op t luxe cruiseschip wel erg touristisch, met de plastic kerstboom en karaokeavond.... Hebben kerstavond op het balkonnetje van onze slaapkamer een kaarsje gebrand en teruggekeken op t afgelopen jaar. We zijn met n klein groepje mensen doorgevaren naar een ontzettend idyllisch plekje in halong bay. Op n klein eiland met n nog kleiner stralend wit strand en palmbomen, strandde wij aan. We hadden n bungalow op het strand en uitzicht op t prachtige halong bay. Zo mooi!

Met een open bus tour( waarbij je bij verschillende plaatsen in Vietnam op en af kan stappen) zijn we nar Hue gegaan. Achterop de scooter hebben we de highlights van de stad bekeken. Ter ontspanning heb ik(julia) een heerlijke massage ondergaan bij een kapsalon die vol lag met haren en wax. 40 minuten duurde het in totaal, hierin nam ze uitgebreid de tijd om boven op me te klimmen en mijn schouders nog pijnlijker en gespannender te maken dan ze al waren.
Omdat het weer niet zo goed was in Hue wilde we snel door richting het zuiden: hoi an. Super leuk en knus vissers stadje waar s'avonds de straten volhangen met lantaarntjes en kaarsjes. We hebben hier n kookcursus gedaan en hebben op de fiets wat van de omgeving gezien. Oud en Nieuw vierde we hier ook met een heerlijk diner. Door een oud vrouwtje hebben we ons vervolgens de rivier op laten varen en hier kaarsjes op het water gelaten. Met een mooie wens voor 2013 natuurlijk!

Van Hoi an zijn we naar Nha Trang gegaan. Want ondanks een prachtige nieuwjaarsdag hadden we vooral nog koud weer en weinig zon gehad. We wilde daarom graag verder naar t zuiden reizen, op naar de zon!..... Dus niet. Het weer hier is verschrikkelijk met veel regen, echt helemaal niet wat we hadden verwacht. Ons idee van drankjes aan het strand met een goed boek ging dus mooi niet door. Dus besloten we een duik cursus te doen van drie dagen. Dag een was voor de theorie lessen. Een paar uurtjes zou het duren zeiden ze, maar wij deden er 10 uur over om ons examen goed af te ronden. Afgemat waren we..maar een theoriediploma rijker.
De tweede dag gingen we de zee in! We hebben drie duiken gemaakt waarbij we verschillende skills moesten oefenen onder water. Van bril afdoen onderwater tot geen zuurstof hebben en elkaar zuurstof geven. We pikte dit allebei vrij snel op. S'avonds waren we dood moe en hebben we genoten van een maaltijd aan het strand.
De tweede duikdag konden we vooral gaan genieten omdat we alle skills zo'n beetje onder de knie hadden. Bleek de visibility erger dan ooit! Echt een mega teleurstelling!
Maar duikers zijn we nu!!

Vandaag hebben we doorgebracht in een modderbad Spa waar we heerlijk konden ontspannen en genieten van een mud treatment. S'avonds moesten we met de scooter door de regen naar een restaurant. Helemaal doorweekt hebben we genoten ban een vervroegd verjaardags diner.
Morgen vliegt mama terug van Nha trang naar Hanoi en gaat van daaruit door naar Amsterdam. De tijd is echt voorbij gevlogen! Het was fantastisch!

• 07 Januari 2013 - 16:59

Zr. Henrita Van Der Pas.:

Hartelijk dank voor het reisverslag dat je mij heht verzonden.Wat fijn zo samen te zijn geweest met mama.Ik heb het precies voor gelezen voor Zr. Augustina en Zr. Lamberdina, daar ze het zelf mee gehoort hebben wat je verzonden hebt. Ze vonden het geweldig wat je nu allemaal mee maakt
    Het zal voor heel je leven een bijzondere gebeurtenis blijven Het afscheid zal wel zwaar gevallen zijn
    Maar julia heb goede moed Wij blijven voor je bidden en dan is deze maand die nog voor je ligt toch
    zo voorbij dat je de reis naar Nederland ook goed zal verlopen Je bent een kanjer dit allemaal mee-gemaakt te hebben.Je mamma weet nu wat je allemaal al gezien hebt en tot nu toe alles goed is
    gegaan.Ik hoop voor mamma weer goed in Nederland in Eindhoven thuis komt en voor jouw nog
    mooie weken en een goede terugreis naar Nederland op 14 Februari 2013.
    heel veel groetjes van al mijn zusjes en Julia tot ziens in Eindhoven, en een dikke kus van Zr. Henrita van der Pas.xxxxx.

• 07 Januari 2013 - 17:02

Maria Schrooyen:

Lieve Julia,

Vanwege tijdgebrek heb ik de laatste verslagen nu pas gelezen.
    Maar meid wat een belevenissen, en wat ontmoet je toch veel mensen onderweg en ook nog veel Nederlanders.
    Ja en wat je allemaal meemaakt ziet en ervaart in het mooie van de natuur is helemaal onbegrijpelijk.
    Nog steeds fantastisch dat je dat allemaal zo maar aangaat in je eentje.
    En geweldig moet het inderdaad zijn geweest om Elke daar ontmoet te hebben en samen dagen hebben door gebracht.
    Ik wil je alvast van harte feliciteren voor je verjaardag morgen en jou kennende zul je dat echt wel vieren waar je ook bent!!

Een mooie dag en een lieve groet!

Maria

• 07 Januari 2013 - 17:14

AnneMargriet:

Lieve Julia! Wat superfijn hebben jullie het gehad samen, Elke en jij! Echt een genot om te lezen! Ik ben benieuwd naar de verhalen van Elke als ze weer thuis is. Wat lekker dat ze nu weet waar jij het over hebt, omdat ze nu zelf zoveel heeft meegemaakt daar. (lijkt mij).
    Voor jou een hele fijne verjaardag gewenst!
    Heel veel liefs, AnneMargriet en ook van Guido en Daan en Fay!

• 07 Januari 2013 - 21:30

Piet:

Hoi Julia,
    Wat een prima verhaal. Mooi om op deze manier een beetje met je mee te kunnen reizen en genieten. Je hebt nog ruim een maand te gaan... Je hebt de kunst van het genieten van het nieuwe en onbekende volgens mij goed te pakken. Deze laatste maand zal ook weer een boel nieuws brengen. Geniet zo hard als je kunt! (En wij kunnen dan mooi een beetje mee genieten...)
    Groetjes en een dikke knuffel

Piet

• 11 Januari 2013 - 00:16

Mom:

Lieve Juul, En nu ben ik weer thuis! Wat een ontzettend lange reis.... Tis ook fijn om weer thuis te zijn.
    Coco moest wel effe wennen want hij stond vanochtend bij Lucie en Niki voor de deur te mauwen,
    Ik kijk terug op een hele fijne reis samen, Juul! Zo bijzonder om je daar te ontmoeten en te zine hoe zelfstandig je bent en hoe makkelijk je contacten legt en inmiddels heel gemakkelijk engels spreekt!
    Heel veel leuke en mooie ervaringen nog, schatje! X Mama

• 11 Januari 2013 - 12:36

Oma:

lieve juul,gisteravond je mama weer omarmd en heel lekker bij haar samen met lucie en nikkie gegeten.
    Nu voor jou weer alleen verder daar. Nou ja: alleen!!! ik hoor wel dat je steeds weer nieuwe mensen ontmoet waar je weer mee verder trekt. 'n kei ben je , maar dat heb je ook al van je moeder gehoord natuurlijk. Lieve schat, ik geniet van je mooie reisverslagen. Bedankt!
    Dikke knuffel van oma [eindhoven]

• 04 Februari 2013 - 21:33

Lia:

Lieve Juul,

Nou.... de laatste week van je reis. Wat ben jij vele ervaringen rijker.
    Dank voor de vele foto's en reisverhalen met zoveel andere mensen maar ook met je moeder. Heel bijzonder.
    Geniet van de laatste dagen in deze verre wijde wereld!
    Goede terugreis toegewenst en tot ziens in Holland!

Veel groeten van Lia