Been there, Don Det! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu Been there, Don Det! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu

Been there, Don Det!

Blijf op de hoogte en volg Julia Dolores

26 November 2012 | Laos, Vientiane

Ik ben in Laos!
Ik vertrok met de bus vanaf Kratie met een hele groep Westerlingen richting de grens van Laos. Erg fijn voor mij want het is mijn eerste grens oversteek. De busreis ging voorspoedig dus we waren al in de middag bij de 4000 islands. Ik verbleef op het eiland Don Det. Samen met twee Nederlandse meiden en een Duitse jongen hebben we een paar geschrikte bungalows gevonden aan de Mekong rivier met een balkonnetje en hangmat! Ik ben in totaal 4 dagen hier gebleven omdat het zo goed beviel. We hebben een full-day kayaking gedaan waarbij we watervallen gingen bekijken en dolfijnen gingen spotten. Met spierpijn in mijn armen heb ik de dag erna zo min mogelijk gedaan en vooral genoten van mijn hangmat en een goed boek, lekkere lunch en prachtige zonsondergang bij het avondeten. Ik en Chris(de Duitse jongen) hebben een dagje een fiets gehuurd en zijn het andere eiland, Don Kong, gaan ontdekken. Na vier heerlijke rust dagen op het eiland zette ik mijn reis door naar Pakse. In de bus ontmoette ik twee nederlanders waarmee we een moto gehuurd hebben en een aantal watervallen en de koffie plantages van Pakse hebben bekeken. Ontzettend mooi was het tot het noodweer los barste en we in onze korte broekjes door de stort regen moesten rijden!
Verder was er in het stadje zelf erg weinig te doen naast goede koffie drinken. Dus na een dagje hadden we het alweer gezien en gingen ik en Sandra door naar Tha Kheak.
De enige optie die we hadden was de locobus te nemen vanaf Pakse. De eerste helft van de reis was prima, tot we moesten overstappen op een andere bus... We hadden geluk dat we op tijd waren en nog een plek op een stoel konden bemachtigen. Na ons stroomde de bus vol met Laotianen en tig zakken rijst. In het gangpad lag vol gestapeld met rijstzakken en daarboven zaten de Laotianen die als laatste de bus in waren gekomen en geen zit plaats meer hadden. Dit was nog niet alles, want het dak moest ook nog volgeladen worden. Nog meer rijstzakken en etenswaren werden het dak opgehesen. Er lag uiteindelijk zoveel gewicht op het dak dat het indeukte en we bang waren bij elke hobbel in de weg dat alles erdoorheen zou zakken. Na 3 uur vertraging kwamen we aan in Tha Kheak. We verbleven een nacht in een travellodge om ons voor te bereiden op de LOOP-route van 3 dagen. Dit is een tocht op een moto(scooter) waarbij je langs allerlei grotten gaat en onderweg in guesthouses blijft slapen.
Dat was echt geweldig! Laos is zo verschrikkelijk mooi! De eerste dag hadden we veel stops bij grotten en een prachtige rivier waar we in konden zwemmen. We sliepen met een groep andere travellers in het sawaidee guesthouse waar we de hele avond bij het kampvuur hebben gezeten. De dag erna moesten we een heel stuk over een rot weg, waardoor ik mijn kont niet meer voelde.. Ik was door op van alle hobbels in de weg. Maar de plek waar we sliepen maakte het dubbelendwars goed.
Het dorp was omringt door enorme rotsen die als een soort stadsmuur eromheen lagen. Toen we het dorp binnen reden, werden we omringt door koetjes, vogels en de prachtigste vlinders. En om het nog idyllischer te maken verscheen er ook nog een regenboog aan de hemel. Het was net een filmset waar we doorheen crosste! Ik werd er zo blij van dat ik ondanks mijn pijnlijke billen het laatste uurtje luid zingend heb afgelegd. Wat voelde ik me gelukkig!
De laatste dag gingen mijn billen wel erg veel pijn doen, dus ik was erg blij toen we rond een uur of 5 aankwamen bij ons guesthouse en mijn billen geen zadel meer aan hoefde te raken.

De volgende dag ging ik door naar Vientiane. Dit is de hoofdstad van Laos, maar het stelt werkelijk niks voor. Ik heb nog nooit van mijn leven zo’n dode stad gezien. Absurd om rond te lopen in een grote stad waar helemaal niks te doen is. Maar ik moest hier een dag blijven om mijn visum voor Vietnam te regelen. Over 3 weken zit ik al met mama samen in Hanoi! Daar kijk ik zo erg naar uit!
Omdat ik een hele dag moest wachten op mijn visum heb ik mezelf een verwen dag cadeau gedaan.
Ik heb heerlijk ontbeten in een frans bakkerijtje, heb een manicure en pedicure gedaan en ben helemaal tot rust gekomen tijdens een heerlijke massage.
Morgen ga ik door naar Vang Vieng, richting het noorden van Laos.

  • 26 November 2012 - 10:48

    Renske:

    Klinkt super Juul!! Ben werkelijkwaar jalours, haha
    Lijkt mij echt super dit allemaal mee te maken en zulke mooie dingen te doen.
    Dikke kus van nederland!!

  • 26 November 2012 - 15:11

    Lisette:

    Juul, het klinkt fantastisch! Ik zat te denken dat ik het zuiden van Laos misschien maar moest overslaan omdat het niet meer helemaal op mijn route ligt, maar geen twijfel meer over mogelijk. Ik moet er heen, hoe dan ook! Thnx voor het enthousiasme :)

  • 26 November 2012 - 17:46

    Mirre:

    Haha juul, wat een coole titel! :)
    En wat een prachtig verhaal.. Hoe meer ik lees hoe jaloerser ik word maar ook hoe trotser! Ik vind het zo knap van je dat je dit doet en ondergaat!

    En nog maar drie weekjes tot je mams weer ziet!

    Dikke kus uit een koud en vochtig Nederland

  • 26 November 2012 - 18:53

    Marie-jose:

    hee Julia.
    Wat klinkt het allemaal fantastisch, wat fijn dat je zoveel mede travelers treft en dat je voor elk avontuur ook gezelschap hebt.
    Geniet ervan, en fijn met jullie mam over drie weken. Kus en knuffelVan ons..Marie jose

  • 27 November 2012 - 11:11

    Zuster Henrita Van Der Pas.:

    Hallo lieve julia, wat fijn jouw reisverslag weer te kunnen lezen, je ziet wel ik ben met je op reis
    en typ iedere keer een mailtje, hartelijk dank, wat ben je toch een kanjer om dat allemaal op zo`n
    reis te kunnen mee maken je komt voor veel verrassing te staan zo lees ik in je reisverhaal.
    Maar niet te min het is een gebeurtenis voor heel je verdere toekomst die nog voor je ligt.
    Je moet de mooie en minder mooie herinneringen mee maken. Maar Julia heb steeds goede moed,
    en de "Heer" van alle dingen waar je komt of heen gaat,die gaat met je mee, daar reken maar op.
    En dat je uitkijkt als mamma je komt opzoeken, dat zal een weer zien zijn!!! Heel fijne weken wens
    ik jullie. Fijne feestdagen, en een fijne verjaardag op 8 Januari 2013, dan word je 19 jaar.
    En zoveel al van de wereld gezien, geniet er nog maar van Julia .Heel veel groetjes van mijn zusjes.
    en verdere familie, maar vooral van Tante Zuster henrita vander Pas.xxxxxx

  • 27 November 2012 - 15:48

    Oma:

    Ha, die Juleke,
    Wat is de wereld toch mooi!!!!Prachtige foto's om ons mee te laten genieten!!!
    En een super verhaal om ons jaloers te maken.
    Wij hebben mama's verjaardag gevierd, ook leuk.Jouw afwezigheid was wel een gemis, natuurlijk.
    Hoe is het met de billekes? Weer bekomen van het zadel?
    Wij zijn ons hier aan het voorbereiden voor Sinterklaas, hoofdbrekens, om een surprise te verzinnen en te maken.Lieve schat, een goede reis verder en een hele dikke knuffel van OMA.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Zuid-oost Azie

Into the wild.

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2013

The terminal

07 Januari 2013

Herenigd in Vietnam

11 December 2012

Jools in the jungle!

26 November 2012

Been there, Don Det!

13 November 2012

Nu ben ik alleen
Julia Dolores

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 727
Totaal aantal bezoekers 19605

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 14 Februari 2012

Zuid-oost Azie

Landen bezocht: