Het nieuwe leventje - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu Het nieuwe leventje - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu

Het nieuwe leventje

Blijf op de hoogte en volg Julia Dolores

12 Oktober 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Mijn nieuwe leven in Siem Reap is nu echt begonnen! De eerste werkweek is voorbij en ben steeds meer gewend aan alle nieuwe dingen hier.
Na mijn reis van 20 uur in vliegtuigen en airports kwam ik eindelijk aan in Siem Reap. Ik was aan de praat geraakt met aan Cambodjaanse jongen die naast me in het vliegtuig zat. Hij had me wat verteld over mooie gebieden in Cambodja en over zijn familie die in Siem Reap woont. Dus dat was een leuk begin. Toen ik afscheid had genomen van mijn nieuwe cambodjaanse vriend, zijn naam weet ik niet meer, stond Mirte zwaaiend op me te wachten met de tuctuc driver. Mirte is de regiocoordinator die in contact staat met nederland en alles hier voor de vrijwilligers regelt. Ze brachten me naar mijn kamer in smileys guesthouse.. En dan zit je daar, dood moe van de reis en helemaal alleen op een plek die je helemaal niet kent. Het was wel even slikken.. Gelukkig was ik erg moe dus ben ik na een douche meteen gaan slapen. De volgende dag waren er nog geen andere vrijwilligers in het guesthouse dus was ik alleen. Ik ben de stad in gegaan om te brunchen en even bij te komen. Met een boekje en een vers sapje heb ik mijn ochtend doorgebracht. Het was heel fijn om even alleen rond te kijken omdat ik nog erg moe was. Smiddags rond drie uur kwamen de andere vrijwilligers aan. We zijn in totaal met 12 vrijwilligers in smileys, 10 vrouwen en 2 mannen. Savonds zijn we met de groep uiteten geweest en met een paar vrijwilligers opstap gegaan! Dat was super leuk en ook een goede manier om elkaar meteen wat beter te leren kennen.
Zondag ochtend hebben we een introductie gehad van Mirte over de projecten en Siem Reap. Smiddags kwamen de vrijwilligers die er al een maand zitten terug van Batanbang. Die middag zijn we rond het guesthouse gebleven omdat er een grote storm werd verwacht. Vorig jaar is heel Siem Reap met een grote storm overstroomd dus vandaar dat we in de buurt moesten blijven. Maar het viel heel erg mee, we hebben alleen wat regen en wind gehad.

En maandag was al mijn eerste werkdag bij Pure dream centre! Samen met Lenie, een andere nederlandse vrijwilligster, werk ik met de kinderen daar. Elke ochtend om 07:15 uur worden we samen opgehaald door onze persoonlijke tuctuc driver, Mo. We moeten 40 minuten in de tuctuc, heerlijk vind ik dat! Je kan op je gemakje rond kijken naar de drukte op straat en de mensen om je heen. PDC ligt in een community naast Siem Reap waar veel armoede is. De kinderen die bij ons op school zitten zijn de armste van de community dus daarom krijgen zij een kans bij PDC om bij scholing te krijgen en wat extra aandacht. Mijn werkdag begon met een introductie van Inneke, de nederlandse leidster daar. In de middag mocht ik meteen meedraaien met mijn klasje. Het was allemaal even uitzoeken wat ik moest doen en hoe het werkte maar de kinderen kunnen al veel zelf. Ik ben er om ze te begeleiden in de klassen en ik geef zelf drie keer in de week een workshop die ik zelf mag invullen.
De eerste week heb ik wat simpele knutsel dingetjes gedaan in mijn workshop omdat ik de kinderen wat beter wil leren kennen voordat ik theaterlessen wil gaan geven.

Donderdag was een een vrijwilligster jarig dus hebben ik en Lenie gezorgd voor partypoppers, sterretjes, kaarsjes, een feestmuts en natuurlijk een taart! Bij een plaatselijk bakkertje hebben we een verschrikkelijk kitsch taart met voornamelijk suiker konijntjes erop voor haar gekocht! Als verassing zaten we al klaar in het restaurant toen ze met de andere vrijwilligers aankwam. Ze vond het super leuk en de taart was nog best te eten.

Vandaag was de laatste dag van de week op PDC dus dat betekend: Lekkere lunch! Normaal krijgen we rijst met wat flauwe soep maar vandaag kregen roze fried rice! Super lekker!
Na het werken gingen ik en Lenie naar een ander project, New Hope, omdat ze daar rijst uit aan het delen waren. Dat blijkt altijd een hele happening te zijn. Maar zoals het hier in Cambodja gaat, gaat alles op z'n gemakje, dus was de tuc tuc driver heel erg langzaam. Dus we kwamen te laat. Heel jammer maar we hebben wel een rondleiding door de school en ziekenhuis gekregen. Na een korte maar leuke rondleiding zijn we met de moto terug naar het guesthouse gegaan. Dat was gaaf zeg! Een moto is een scooter taxi, dan ga je bij een cambodjaan achterop zijn scooter en die brengt je voor één dollar overal naar toe. Super vet!

Vanavond om 12 uur vertrekken we naar Sihanoukville, het zuiden van cambodja. Het is PhomBen, een feest waarbij de voorouderen herdacht worden, dus we hebben een week vrij. We gaan met een paar vrijwilligers even relaxen aan het strand in een redelijk luxe hostel met warme douche en zwembad! Heb er super veel zin in! Maar hoe dat allemaal gaat zijn laat ik jullie volgende week weten.


  • 12 Oktober 2012 - 14:34

    Mama:

    Hey Juul,wat ontzettend leuk om te lezen.En nou hebben we elkaar toch ge=appt en telefonisch gesproken maar ik lees allemaal nieuwe ervaringen!Wat maak je veel in een week,zeg!
    Ontzettend veel plezier in Sihanoukville, lekker uitrusten en bijkomen van alle indrukken en het werk... en heel veel plezier!!! :)
    Kun je ook foto's plaatsen op deze site? Krijgen we een indruk van hoe je daar leeft.
    Ik ben ok heel benieuwd naar de mensen waarmee je werkt. Fotootje?

  • 12 Oktober 2012 - 14:36

    Mama:

    of een videootje is ook leuk!!!! XXXX Heeeeeel veeeel leifs en een dikke knuffel!!!

  • 12 Oktober 2012 - 14:36

    Renske:

    Leuk om te lezen zeg Juul!. Erg spannend in het begin ook allemaal en wat leuk dat je die workshops zelf mag invullen! Veel plezier deze week. Zal het weer met smacht lezen ^^ xx

  • 12 Oktober 2012 - 14:46

    Wendy (de Vlinder):

    Heee Juul!!
    Wat leuk om te lezen wat je daar doet!
    Echt geweldig.
    Hoop dat je het ontzettend naar je zin hebt en vanuit De Vlinder blijven we je verslagen volgen.

    Liefs, Wendy xxx

  • 12 Oktober 2012 - 15:05

    Marie-jose:

    hee julia, haha wat leuk allemaal , ik probeer me voor te stellen hoe je dit dan allemaal doet, met communicatie muziek ed. . ben benieuwd naar foto''s .veel plezier op t feest. niet te zat haha.

  • 12 Oktober 2012 - 17:07

    Manoe:

    hee Juul,
    Stoer hoor! Echt knap dat je dit allemaal doet.

    heel veel plezier nog de aankomende tijd!

    Groetjes, Manoe.

  • 12 Oktober 2012 - 17:36

    Jamilla:

    Hee lieve Juul!
    Wat gaaf om zo jou verhaal te horen! Ik krijg er helemaal een vakantie gevoel van! Lief meisje, nog heel veel plezier, en ben benieuwd naar de fotos!
    xxxxliefs milla

  • 12 Oktober 2012 - 17:36

    Jamilla:

    Hee lieve Juul!
    Wat gaaf om zo jou verhaal te horen! Ik krijg er helemaal een vakantie gevoel van! Lief meisje, nog heel veel plezier, en ben benieuwd naar de fotos!
    xxxxliefs milla

  • 12 Oktober 2012 - 17:36

    Jamilla:

    Hee lieve Juul!
    Wat gaaf om zo jou verhaal te horen! Ik krijg er helemaal een vakantie gevoel van! Lief meisje, nog heel veel plezier, en ben benieuwd naar de fotos!
    xxxxliefs milla

  • 12 Oktober 2012 - 17:36

    Jamilla:

    Hee lieve Juul!
    Wat gaaf om zo jou verhaal te horen! Ik krijg er helemaal een vakantie gevoel van! Lief meisje, nog heel veel plezier, en ben benieuwd naar de fotos!
    xxxxliefs milla

  • 12 Oktober 2012 - 17:36

    Jamilla:

    Hee lieve Juul!
    Wat gaaf om zo jou verhaal te horen! Ik krijg er helemaal een vakantie gevoel van! Lief meisje, nog heel veel plezier, en ben benieuwd naar de fotos!
    xxxxliefs milla

  • 12 Oktober 2012 - 17:37

    Jamilla:

    Hmm en dat was m dus 5 keer, ach ja krijg ze niet meer weg! xx

  • 12 Oktober 2012 - 22:31

    Piet:

    Goed om van je te horen. Klinkt allemaal goed en positief. Als je het niet meer weet kun je nog altijd schrijfster worden... Veel plezier en contemplatie...

  • 12 Oktober 2012 - 23:00

    Mirre (en Joris, Abel En Irma) :

    Ha lieve juul, Klinkt allemaal super gaaf! Juf Julia hihi.. Rust lekker uit en have fun aan het strand. Hoe is t weer daar nu?

    Veel liefs uit Schiermonnikoog xx

  • 13 Oktober 2012 - 10:26

    Guus:

    Erg leuk om te lezen! Geniet van deze ongetwijfeld onvergetelijke ervaringen. Relax en have fun!

  • 13 Oktober 2012 - 10:39

    Zr.henrita:

    Hallo Julia, wat fijn om jouw reisverslag te lezen,fijn dat je nu bent in zoverre dat je je plannen waren,
    wel spannend voor je maar dat je bij meisjes bent die dezelfde \nederlandse taal spreken, om zo de andere taal te leren kennen, het is voor jezelf heel knap om deze reis te durven te ondernemen.
    je bent een kanjer vinden wij allen. Opa en oma maken het heel goed in America, bij Ome Toon en Tante Toni. Fijn dat je veel mailtjes te lezen krijgt ze houden allemaal veel van je. Nog een heel fijne maanden , en je zult wel graag uitkijken naar de weken als Mamma je komt opzoeken fijn dat ze dat doet. Julia, heel veel liefs van alle tante Zusters , en wij blijven je in ons gebed gedenken , daar kun je op rekenen, houd goede moed en veel kracht en sterkte, tot een volgende keer.
    Heel veel groetjes van Tante Zr. Henrita van der Pas. XXXX.

  • 13 Oktober 2012 - 10:39

    Zr.henrita:

    Hallo Julia, wat fijn om jouw reisverslag te lezen,fijn dat je nu bent in zoverre dat je je plannen waren,
    wel spannend voor je maar dat je bij meisjes bent die dezelfde \nederlandse taal spreken, om zo de andere taal te leren kennen, het is voor jezelf heel knap om deze reis te durven te ondernemen.
    je bent een kanjer vinden wij allen. Opa en oma maken het heel goed in America, bij Ome Toon en Tante Toni. Fijn dat je veel mailtjes te lezen krijgt ze houden allemaal veel van je. Nog een heel fijne maanden , en je zult wel graag uitkijken naar de weken als Mamma je komt opzoeken fijn dat ze dat doet. Julia, heel veel liefs van alle tante Zusters , en wij blijven je in ons gebed gedenken , daar kun je op rekenen, houd goede moed en veel kracht en sterkte, tot een volgende keer.
    Heel veel groetjes van Tante Zr. Henrita van der Pas. XXXX.

  • 13 Oktober 2012 - 13:44

    Oma:

    hallo, Juultje
    bedankt voor jemooie verslag van je eerste werkweek
    Het is dan net of ik een heeeeeeeeel klein beetje bij je ben.
    Heel veel succes en veel plezier samen met je"collega''s en "je"kinderen
    Dikke kus, oma

  • 13 Oktober 2012 - 13:44

    Oma:

    hallo, Juultje
    bedankt voor jemooie verslag van je eerste werkweek
    Het is dan net of ik een heeeeeeeeel klein beetje bij je ben.
    Heel veel succes en veel plezier samen met je"collega''s en "je"kinderen
    Dikke kus, oma

  • 13 Oktober 2012 - 13:47

    Lara:

    hoi juul, mama heeft het stukje voorgelezen. het klinkt al super leuk, en nog heeeeeeeeeeeeeeeelveel plezier in cambodja. super dikke kus en nog heel veel groetjes van laartje.

  • 13 Oktober 2012 - 13:57

    Thijs:

    hallo spreek je nog Nederlands of moet ik nog Botscans gaan spreken.
    ik ga de 5km lopen.
    nu ben ik nog een beetje moe.
    maar geen zorgen het lukt wel.




    GROETJES THIJS

  • 14 Oktober 2012 - 10:41

    Birgit:

    Wat ontzettend spannend en boeiend wat je allemaal meemaakt! En dan meteen al een feestje brengen bij de kinderen met je creatieve talenten. Hoop dat je een fijne relax week hebt om bij te komen van al die eerste indrukken. En gedenk maar mooi je voorouders. Zij hebben je immers hier 'gebracht'. Liefs van Birgit

  • 14 Oktober 2012 - 10:47

    Anja, Rob En Max.:

    hoi juul.
    Wij zijn net terug van een heerlijk weekje zon 30 graden Turkey.
    Zijn in Kas geweest een super mooi plaatsje waar jij ooit bent geweest samen met Elke, Rob, Max en met mij.
    Je was toen 3 jaar dus het was voor ons ook al lang geleden, maar alles was nog net zoals vroeger, net alsof de tijd stil had gestaan.
    Nog veel hippies die er vakantie vieren of wonen.
    Ik heb wel aan je moeten denken deze week, was dan ook erg benieuwd hoe je week was verlopen.
    Fijn om te horen dat je het fijn hebt.
    We kijken weer uit naar je volgende verhaal, geniet ervan.
    Heel veel groetjes van Max Liz Rob en Anja xxxxxxxxx

  • 14 Oktober 2012 - 12:01

    Sophia:

    Ik kan gewoon niet wachten voor de volgende week!
    Want klinkt het allemaal zo spanndend ! Ik zit al helemaal te bedenken hoe het eruit ziet !!
    Ook zo prachtig om te lezen dat je geniet van elke momenten !


  • 14 Oktober 2012 - 15:37

    Quil:

    Juuul, klinkt super! Vind het zo goed van je! Superspannend allemaal! Heel veel plezier en geniet van je weekje vrij! Kijk al uit naar je volgende verhaal! Dikke knuffel xxxx

  • 14 Oktober 2012 - 17:40

    Lara:

    hee Juul!ik heb elke bij de marathon net zitten aanmoedigen.maar dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!







    groetjes laartje.

  • 15 Oktober 2012 - 20:26

    Oma:

    Address:
    Koulen II Restaurant
    50, Street Sivatha, Mondul II, Svaydangkum
    Siem Reap, Cambodia
    Phone: (855) 12 897 105, 92 630 090Address:

    Hoi,Juul
    Ik zit hier samen met Elke en die laat mij alle mogelijke stunts uithalen wat mij echt wel boven mijn pet gaat,maar samen hebben we dit adres gevonden.
    Een tip voor jou:Hierkun je een Apsara-voorstelling beleven:folkloristische dans.
    We hebben net op de hele grote atlas van opa zitten kijken waar Cambodja precies ligt en de plaatsen die jij opnoemde.Je hoort wel dat we jou op de voet volgen.
    Knap hé wat je moeder gisteren gepresteerd heet, wouw, petje af.
    Lieve schat, tot de volgende keer. Oma.

  • 16 Oktober 2012 - 17:00

    Tante Tilly:

    Leuk verslag Julia. Ik zit hier samen met jouw oma te genieten .....van je verhaal. Ik wil je belevenissen zeker bij houden. Geniet van de tijd in Cambodja.....

  • 17 Oktober 2012 - 14:09

    Zr. Henrita V.d. Pas:

    Dank je wel Julia voor het reisverslag wat je weer hebt verzonden, wat een onderneming toch

    ik vindt het knap op zo'n leeftijd dit te kunnen doen. Maar je leert er veel mee. En je komt er

    in alle plaatsen en zo leer je de talen kennen waar je verblijft. Julia vandaag gaan Oma en Opa

    weer een reis maken naar huis, van America naar Nederland, wij hopen dat ze een voorspoedige

    reis mogen hebben , en een behouden thuiskomst in Vorstenbosch en ook voor de kinderen,

    een blij weerzien. Mamma zal ook weer blij zijn met dit reisverslag, maar volgens mij heb je nog

    geen foto's gestuurd? is dat zo? Julia ik wens je heel veel sucses voor die maanden die voor je

    bestemd zijn eer dat het half Februari 2013 is.Wij vergeten je niet in onze gebeden, dus het moet

    lukken .Een lieve groet van alle Tante Zusters, maar vooral van mij Tante Zr. Henrita van derPas.

  • 17 Oktober 2012 - 14:09

    Zr. Henrita V.d. Pas:

    Dank je wel Julia voor het reisverslag wat je weer hebt verzonden, wat een onderneming toch

    ik vindt het knap op zo'n leeftijd dit te kunnen doen. Maar je leert er veel mee. En je komt er

    in alle plaatsen en zo leer je de talen kennen waar je verblijft. Julia vandaag gaan Oma en Opa

    weer een reis maken naar huis, van America naar Nederland, wij hopen dat ze een voorspoedige

    reis mogen hebben , en een behouden thuiskomst in Vorstenbosch en ook voor de kinderen,

    een blij weerzien. Mamma zal ook weer blij zijn met dit reisverslag, maar volgens mij heb je nog

    geen foto's gestuurd? is dat zo? Julia ik wens je heel veel sucses voor die maanden die voor je

    bestemd zijn eer dat het half Februari 2013 is.Wij vergeten je niet in onze gebeden, dus het moet

    lukken .Een lieve groet van alle Tante Zusters, maar vooral van mij Tante Zr. Henrita van derPas.

  • 12 November 2012 - 17:57

    Elke:

    Hallo Tante Zusters, Er zijn wel foto's geplaatst. Die kun je vinden onder het kopje "foto's".
    Dit kopje staa tlinks bovenaan deze pagina onder de foto met de rugzak... Als je daarop klikt, krijg je de foto's te zien! Succes, Elke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Zuid-oost Azie

Into the wild.

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2013

The terminal

07 Januari 2013

Herenigd in Vietnam

11 December 2012

Jools in the jungle!

26 November 2012

Been there, Don Det!

13 November 2012

Nu ben ik alleen
Julia Dolores

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 757
Totaal aantal bezoekers 19616

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 14 Februari 2012

Zuid-oost Azie

Landen bezocht: