Zon, zee, strand - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Julia Dolores Pas - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand

Blijf op de hoogte en volg Julia Dolores

20 Oktober 2012 | Cambodja, Preah Seihanouk

Op z'n cambodjaans werden we een uur te laat opgehaald bij ons guesthouse in Siem Reap. In een te klein busje werden we naar onze slaapbus gebracht. Dat was me wat zeg! Het was een gewone tour bus maar dan vol met bedden. Daar lagen we dan, 6 westerlingen tussen de slapende, snurkende cambodjanen. Ik voelde me totaal niet op m'n gemak maar na wat draaien, wakker worden en muziek luisteren heb ik nog best wat uurtjes kunnen slapen tot we in Phnom Phen aankwamen. De eerste 7 uur zaten er al op, dus voor mijn gevoel waren we er al bijna. Niet dus.. In Phnom Phen werden we gedropt en hebben we erg lang moeten wachten tot we in een oud, roze busje zonder deuren werden gestopt. Gelukkig bracht hij ons naar een opstap plaats waar we op een 'normale' bus stapte. Deze reis zou eigenlijk 4 uur moeten duren maar omdat we onderweg wel 5 keer moesten stoppen duurde het zeker 2 uur langer. Maar we zijn aangekomen in Sihanoukville! En het was het wachten waard! Super was het daar. We hadden een guesthouse met airco, zwembad en een warme douche(luxe voor ons!) En er was natuurlijk de zee met allemaal leuke barretjes en lounche plekjes. We hebben een leuk plekje gezocht waar we konden eten en zijn daarna nog wat gaan poolen. S'nachts zijn we wijntjes gaan drinken op het strand dus het was echt op en top vakantie gevoel.

De volgende dag konden we uitrusten van de lange reis. Dat betekend; uitgebreid ontbijdje aan het strand met vers fruit, daarna op een lig stoel boekjes lezen, shakes drinken, muziek luisteren en wat zwemmen. Echt genieten! S'avonds zijn we opstap geweest. Overal kreeg je foldertjes van barretjes. Ik denk dat we bij een stuk of 10 barretjes gratis bier konden drinken met alle foldertjes die we gekregen hebben. Dus dat betekend: KROEGENTOCHT! We hebben heerlijk gedanst en genoten van de vuurshows op het strand.

Maandag hebben we scooters gehuurd. Dat was super leuk! Voor 5 dollar mocht je 24 uur op een scootertje rijden. We zijn langs de kust gaan rijden en kwamen uit bij victoria beach waar we hebben gezwommen en ontbeten. De rest van de dag zijn we alleen maar gaan rond crossen en hebben we veel gezien van het land. We hebben ook apen gezien! Heel leuk allemaal maar na 7 uur zitten op een scooter heb je het wel gezien. Zeker nadat er op het laatste moment twee meiden waren gevallen. Het was gelukkig niet heel ernstig maar we waren wel geschrokken. We zijn op ons gemakje gaan douche en gaan eten. Iedereen had honger van de hele dag rijden. Maar zoals het is Cambodja gaat waren ze 2 uur te laat met ons eten. Iedereen was moe en chagrijnig dus we zijn na het eten meteen naar bed gegaan.

De volgende dag was iedereen gelukkig weer vrolijk want we gingen eiland hoppen! Met een bootje zijn we naar drie eilanden gevaren. Bij het eerste eiland konden we snorkelen, ik heb hele mooie anemonen gezien en een paar mooie gekleurde vissen. De tweede stop was op bamboo island waar we een pauze hadden van 2 uur. Hier kregen we een overheerlijk bbq met vis, fried rice, sla en fruit. We genoten van het eten, ons uitzicht en van het weer. Lennart was gaan vissen en een aantal andere waren de zee ingegaan om wat te snorkelen. Een jongen had een super mooi grote zeester gevonden! Ik heb er een foto van. Bij de laatste stop hebben we alleen maar wat gezwommen en konden we van de boot afduiken.
Terug op het vasteland hebben we genoten van een fruitshake en gingen we eten bij caddisch garden, een aanrader volgens een amerikaanse jongen. Het was een groot typisch cambodjaans restaurant met lekker eten en goedkoop(2 dollar de man)!

Woendag werden we opgehaald en naar een haven gebracht. We stonden bij een soort restaurantje op het water met alleen maar cambodjanen om ons heen. Zaten we wel goed? Na een uur wachten hebben we maar even gebeld en ja hoor... ze hadden ons op de verkeerde plek afgezet. Uiteidenlijk op de boot moesten we 2 uur varen tot we bij Koh Rong island aankwamen. Hier hadden we bungalows gehuurd. We waren de enige gasten deze avond dus het voelde een beetje als expeditie robinson, in houten hutjes op een onbewoond eiland met oerwoud en allemaal enge beesten om ons heen. We zijn gaan kajakken rond het eiland en toen zage dat er wel wat dorpjes op het eiland waren. Daarna hebben we twee grote bedden op het strand tegen elkaar gezet en hebben we met de zee op de achtergrond een filmpje gekeken met z'n alle. Kevin, de eigenaar van de bungalows, had een heerlijke bbq voor ons klaar gemaakt met garlic bread, kip, spearribs en aardappeltjes. We mochten zelf onze cocktails maken achter de bar en hebben de hele avond gezellig zitten kletsen met Kevin.

Wakker worden op een eiland is echt magisch. Ik werd wakker van het geluid van de zee en de krekels. Naast mijn bed was een raampje waardoor je de zee kon zien. We moesten die dag eerder weg dan geplant omdat de zee erg onrustig was. We waren allemaal een beetje bang dat er straks een storm zou komen als we aan het varen waren maar het viel heel erg mee. Terug in Sihanoukville hadden we een hele mooie bungelow gehuurd met uitzicht over de zee. Je ziet op de foto's wel hoe mooi het eruit zag. Hier heb ik echt genoten. Helemaal relaxed hebben we die dag niet meer gedaan dan boekjes lezen en van de zon genieten. Savonds hebben we bij de bungalow heerlijke garnalen gegeten. We hadden wijntjes gekocht en zijn gaan kaarten met een lekker parmesaans kaasje erbij die we van de baas kregen.

Vrijdag was ons laatste dagje. Je wordt wakker, gaat op je gemakje douche, leest op je balkonnetje een boekje met het geluid van de zee op de achtergrond en daarna ga je ontbijten op een vlondertje aan het strand. We zijn terug gegaan naar ons eerste guesthouse omdat we daar werden opgepikt met de bus. We hebben de hele dag daar aan het zwembad gelegen tot de bus kwam. Deze bus was veel fijner dan die op de heen weg. We hoefde niet te stoppen in Phnom Phen en konden in dezelfde bus blijven tot in Siem Reap. Om 8 uur vanmorgen kwamen we aan. Het was heel fijn om weer terug te zijn in Siem Reap, het is toch een soort thuis geworden in deze korte tijd. Ik heb heerlijk gedoucht en mijn kamer opgeruimt. Er staat vandaag niks op de planning dus ik ben lekker alles op mijn gemakje aan het doen vandaag.

Voor sommige mensen klinkt het misschien onbegrijpelijk maar in het paradijsje waar ik deze week in zat heb ik heimwee gehad. Alles hier is zo anders dan in europa. Niks is te vergelijken of te herkennen, alles is nieuw en anders. Ik kreeg opeens heel veel zin in; gewoon ergens koffie drinken of iets lekkers kopen zonder eerst de datum te moeten checken. Ik had zin om naar een theater voorstelling te gaan of een museum. Dat soort dingen zijn hier niet. Het stikt hier van de scootertjes, bamboo huisjes en rotzooi, het stinkt op veel plekken en overal zijn bedelende mensen. Dan kan je opeens heel erg verlangen naar thuis waar het allemaal zog goed, schoon en veilig is.

  • 20 Oktober 2012 - 09:33

    Anja, Rob En Max.:

    Ha die Juul.
    Hier is het ondertussen zaterdagmorgen half tien, en mijn eerste koffie is binnen.
    Jij hebt wel zin in een lekker bakje koffie, maar ik zou wel in jou plaats willen genieten van een tropisch eiland.
    Super om te lezen wat je allemaal mee maakt, deze week even Elke gebelt, was ook wel benieuwd hoe het met haar gaat.
    Het lijkt mij best wel wennen, alleen koffie te moeten drinken, maar ze heeft veel contact met jou, gelukkig maar.
    Julia heb je er al foto,s op gezet.
    Ik hoop dat je weer een fijne week krijgt, en ben benieuwt naar het volgende verslag.
    Heel veel groetjes van Rob,Max,Liz en Anja.xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 20 Oktober 2012 - 10:33

    :

    Leuk Julia! Mooi verhaal :). Nu weer lekker in Siem Reap!

  • 20 Oktober 2012 - 10:33

    :

    Leuk Julia! Mooi verhaal :). Nu weer lekker in Siem Reap!

  • 20 Oktober 2012 - 11:59

    Neeltje:

    Mooi verhaal! en leuke foto's, erg herkenbaar :) ik krijg weer zin om te reizen, geniet ervan!

  • 20 Oktober 2012 - 14:51

    Marie-jose:

    hey Julia.
    het laatste wat je leest blijft hangen, en ik snap heel goed dat je soms een vlaag van heimwee over je heen voelt. Je hebt een super leuke week achter de rug inderdaad net een paradijs als je het leest en de foto''s ziet. Geniet ervan,het vluchtige leven hier ben je ook zo weer gewend. Fijn dat je leuke mensen om je heen hebt. ben benieuwd naar het volgende hoofdstuk.
    XX Marie-jose Ronald en de kids.

  • 20 Oktober 2012 - 22:44

    Riek Wuestman:

    Hallo Julia,
    Leuk om je verslagen te lezen en de foto's te zien.
    Ik wens je een heel goeie tijd daar. Hartelijke groet.

  • 20 Oktober 2012 - 22:47

    Mama:

    Hey Juul, Wat een belevenissen in een week! Terwijl het voor ons over het algemeen gewone dagen zijn ( met natuurlijk wel heeeeeerlijke koffie!! )
    Sihanoukville ziet er idd uit als een paradijs!
    Het zal de komende week wel weer wennen zijn, met vroeg op, werken en de kinderen de hele dag om je heen. Ook weer leuk en bijzondere ervaringen... Hebben jullie elkaar, als vrijwilligers wat beter leren kennen in deze vakantie? Leuk om nu gezichten bij de namen te zien, al moet ik natuurlijk nog steeds raden wie dan sofie, lennart of evita is.

    Vandaag is de DDW week gestart en ben vandaag met Josje naar de graduatin geweest. Leuk joh! De stad leeft! Dat hebben wij dan weer.... Ik mis je wel, meisje. Geniet lekker he!!!
    En succes van de week met je theaterlessen! :)
    Dikke kus, mama

  • 21 Oktober 2012 - 12:29

    Diana Theunissen:

    Hoi Julia,
    Super leuk jou verslag te lezen! Dan denk ik er meteen weer aan dat ik dat na mijn studie ook wel gewild had, zo een tijd gaan reizen. Maar... ik heb het lef nooit gehad. Heel erg leuk.
    Het is voor mij ook te lezen omdat ik in februari waarschijnlijk die kant opga, Vietnam, Cambodja.
    Dus ik ga je zeker volgen :)

    Geniet met volle teugen!
    Groetjes Diana

  • 21 Oktober 2012 - 12:29

    Diana Theunissen:

    Hoi Julia,
    Super leuk jou verslag te lezen! Dan denk ik er meteen weer aan dat ik dat na mijn studie ook wel gewild had, zo een tijd gaan reizen. Maar... ik heb het lef nooit gehad. Heel erg leuk.
    Het is voor mij ook te lezen omdat ik in februari waarschijnlijk die kant opga, Vietnam, Cambodja.
    Dus ik ga je zeker volgen :)

    Geniet met volle teugen!
    Groetjes Diana

  • 21 Oktober 2012 - 12:33

    Diana Theunissen:

    Hoi Julia,

    Super leuk jou reisverslag te lezen en wat je allemaal mee maakt. Ik moet dan meteen weer denken dat ik na mijn studie ook graag had willen reizen. Het is er nooit van gekomen omdat ik het lef niet had...
    Ook heel leuk voor mij te lezen want ik ga waarschijnlijk in februari naar Vietnam/ Cambodja, dus ga je zeker volgen.

    Geniet met volle teugen!!
    Groetjes Diana

  • 21 Oktober 2012 - 13:14

    Katja De Ponti:

    Wat kan jij heerlijk romantisch schrijven Juul! Als ik 'wakker word, even douche, een boek lees op mn balkon en daarna ga ontbijten', dan 'word jij wakker, ga jij op je gemakje douche, lees je op je balkonnetje een boekje met het geluid van de zee op de achtergrond en ga je daarna ontbijten op een vlondertje aan het strand...' Klinkt stukken beter toch? ;)
    Fijn dat je zo'n relaxte week achter de rug hebt! En goed teken dat Siem Reap al als thuiskomen voelt. Volgensmij heb je leuke mensen om je heen, en doe je wat je je had voorgesteld! En wat heimwee hoort erbij denk ik.. (k ben blij dat je ons nog niet vergeten bent, snik snik, haha ;) )

    Tot Whatsapps! X Katja

  • 21 Oktober 2012 - 15:20

    AnneMargriet:

    Lieve Julia,

    Wat lekker om met jou meegenomen te worden naar de tropen, al die eilanden te bezoeken, wijntjes te drinken en kaasjes te krijgen, relaxed boekjes te lezen...heerlijk! Alleen die heimwee zit nu in mijn buik...ik ga je verhaal nog een keer lezen en dan stop ik vóór de heimwee. Ik kan me dat zo goed voorstellen dat je heimwee krijgt, zeker als je je dagen zo relaxed hebt. Als je een druk programma hebt is er minder tijd voor heimwee...Ik verheug me op je volgende verhaal! En ik verwacht dat de herfst- en de wintertijd door jouw verhalen minder koud zal lijken te zijn!!! Heel veel liefs van, AnneMargriet en mannen.

  • 23 Oktober 2012 - 10:10

    Zr. Henrita V.d. Pas:

    Wat leuk Julia dat je weer een reisverslag gestuurd hebt ook voor Mamma, want die mist je zeer
    zeker. Maar wat een onderneming, maar wel zeer leerzaam, voor later als je weer in Nderland terug
    bent. Wat ben je dan van plan of is dit afwachten, en kun je weer op school terecht om je studie'sweer
    te hervatten . Maar dat je wel eens heimwee hebt is zeer normaal, maar houd goede moed, en
    kracht en sterkte ,de Heer gaat met je mee op weg. wij gedenken je in ons gebed.En over een goede maand komt mamma, dat zal fijn zijn die daar te ontmoeten. Tot weer een volgend reisverslag.
    Een heel lieve groet van ons allen, maar vooral van Tante Zuster Henrita van der Pas .
    Opa en oma zijn weer goed thuis gekomen, fijn Hé.

  • 25 Oktober 2012 - 15:02

    Rob:

    Hey Julia.
    wat een mooi verhaal. zou zo naar daar willen. heerlijk eten, slapen, zwemmen, genieten enz.
    hier doe je zeker je levens ervaring op!! geniet ervan groet Rob xxx

  • 31 Oktober 2012 - 18:34

    Naomi:

    Hee Juul,

    Super leuk om te lezen wat je allemaal bezig houdt!
    Misschien kunnen we binnenkort even skypen!
    Genietse daar, ik ben nog steeds jaloers;)
    Liefs Naomi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Zuid-oost Azie

Into the wild.

Recente Reisverslagen:

11 Februari 2013

The terminal

07 Januari 2013

Herenigd in Vietnam

11 December 2012

Jools in the jungle!

26 November 2012

Been there, Don Det!

13 November 2012

Nu ben ik alleen
Julia Dolores

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 2311
Totaal aantal bezoekers 19616

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 14 Februari 2012

Zuid-oost Azie

Landen bezocht: